07 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد

دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

مأموریت و چشم انداز

 

مأموریت

 

فلسفه وجودی تشکیل این مرکز و قبل تر از آن گروه پزشکی مبتنی بر شواهد از سال 1383 ،ترویج پزشکی مبتنی بر شواهد، منطق و زبان مشترک امروز پزشکی دنیا، بین پزشکان کشور بوده است. رسالت اصلی مرکز، کمک به حرفه مندان سلامت کشور برای اتخاد تصمیم های بهتر در رابطه با مراقبتهای سلامت به ویژه تصمیم گیریهای بالینی توسط پزشکان میباشد. این مهم از طریق انجام فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، اجرایی و مشاورهای انجام می شود.

 

از آنجا که پزشکی مبتنی بر شواهد در واقع پزشکی علمی تر و موجه تر، به عبارتی مصداق تفکر نقاد در عرصه پزشکی است، این مرکز علاوه بر رصد جنبش رو به رشد مبتنی بر شواهد شدن علوم بالاخص پزشکی، همچنین با توانمند شدن در حوزه های تصمیم گیری بالینی، آموزش پزشکی، تفکر علمی و فلسفه علم، تفکر نقاد، و فلسفه پزشکی رسالت خود میداند که به ترویج منطق این جنبش و مفاهیم و ابزارهای آن در کشور و همچنین توسعه مهار تهای شناختی برای تصمیم گیری و استدلال بر اساس بهترین شواهد موجود در سطوح مختلف حرفه مندان سلامت بالاخص پزشکان بپردازد. شعار ما «بهترین شواهد موجود، استدلال موجه، تصمیم گیری مناسب » است. مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد باید خدمات زیر را الی ابد ارائه کند:

 

  •  آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد و تصمیم گیری بالینی ادغام یافته در آموزش غدد و متابولیسم به دانشجویان پزشکی بیمارستان شریعتی در 5 سطح (فلوشیپ های غدد و متابولیسم، دستیاران داخلی، دانشجویان پزشکی عمومی شامل فیزیوپاتولوژی، کارآموزان و کارورزان)
  •  آموزش تفکر نقاد، تفکر علمی، استدلال و تصمیم گیری بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد در قالبتم طولی استدلال و تصمیم گیری به دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • طراحی و اجرای طرح های پژوهشی و همچنین نظارت بر پایان نامه های دانشجویی در زمینه های کاری مرکز
  • همکاری با دانشکده پزشکی در سنجش مهارتهای تفکر نقاد در آزمونهای ورودی یا صلاحیت بالینی
  • دادن مشاوره و همکاری با سایر مراکز آموزشی / پژوهشی و دانشگاههای کشور برای راه اندازی و اجرای برنامه های خود در زمینه های مورد تمرکز مرکز

 

چشم انداز 1404

 

  • تبدیل شدن به اثر گذارترین مرکز و مرجع آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد و تصمیم گیری بالینی در سطح ملی
  • تبدیل شدن به اثر گذارترین مرکز و مرجع آموزش تفکر نقاد، تفکر علمی و فلسفه پزشکی برای جامعه پزشکی در سطح ملی
  • تبدیل شدن به یک الگو برای آموزش بالینی در برنامه آموزشی پزشکی عمومی در سطح ملی